Liiketilan vuokraaminen

Mikäli yrityksesi tarvitsee tyhjää liiketilaa hyvällä sijainnilla, kannattaa suunnata MatchOfficen sivuille, jossa tarjolla hyviä liiketiloja ympäri Suomen. MatchOffice on uusi kotimainen nettisivusto, joka kokoaa yhteen sekä yksityisten vuokranantajien että vuokraustoimintaan erikoistuneiden yritysten vapaana olevia vuokratiloja yrityksille. Tarjolla on kaikenlaisia toimitiloja, varastoja, toimistohotelleja ja liiketiloja, joista jokainen yritys löytää varmasti itselleen parhaiten sopivan.

Mieti kriteerit etukäteen

Liiketilan etsimiseen kannattaa varata riittävästi aikaa ja päätöksiä ei pidä tehdä hätiköidysti. Yrityksen kannattaa listata itselleen tärkeimmät kriteerit, jotka tilan tulee ainakin täyttää. Tämä nopeuttaa ja helpottaa hakuprosessia ja mikään tärkeä ominaisuus ei pääse unohtumaan. Yksi erittäin tärkeä kriteeri liiketilalle on usein sen maantieteellinen sijainti. Yrityksen tulee ratkaista, mikä on se paikka, jossa asiakasvirtaa on riittävästi ja yrityksen kohderyhmään sopivia asiakkaita paljon. Kaupunkien keskustat ovat suosittuja liiketilojen paikkoja, mutta niissäkin sijainti on oleellista. Tietyillä pääkaduilla ihmisiä liikkuu enemmän ja sijainti esimerkiksi väärässä korttelissa voi vähentää kävijämääriä paljonkin. Kivijalkamyymälät ovat kuitenkin usein kalliitta ja kulkuyhteydet niihin eivät välttämättä ole kovin hyvät. Ne sopivat kuitenkin arvokkaille brändeille, jotka eivät esimerkiksi sopisi kauppakeskuksiin.

Kauppakeskus voi olla vaihtoehto

Kauppakeskusten hyvänä puolena on se, että niissä on valmiiksi paljon asiakkaita ja ihmiset tulevat keskuksiin kuluttamaan aikaa ja viihtymään. He saattavat pistäytyä hetken mielijohteesta moniin kauppakeskuksien liikkeisiin ja potentiaalisia asiakkaita on näin paljon. Kauppakeskuksissa on kuitenkin myös paljon eroja, joten mikä tahansa kauppakeskus ei ole hyvä ratkaisu. Toiset kauppakeskukset ovat hiljaisia vaikka ne sijaitsisivat ihan keskustassakin. Ennen lopullista valintaa kannattaakin vierailla keskuksessa ja havainnoida asiakkaiden määrää viikonloppuna ja arkena sekä ehkä myös haastatella hieman kauppakeskuksen muiden liikkeiden myyjiä. Kauppakeskuksesta liiketilan hankkivan tulee myös muistaa, että tällöin liikkeen aukioloaikoihin ei pysty itse vaikuttamaan, vaan kauppakeskus sanelee ne. Myös erilaisiin kampanjoihin ja alennuspäiviin tulee osallistua osana kauppakeskuksen markkinointia. Kauppakeskuksesta liiketilan hankkivalla onkin vähemmän vapauksia ja mahdollisuuksia vaikuttaa itsenäisesti tällaisiin asioihin, mikä voi olla etenkin pienyrittäjälle huomionarvoinen rasite.

Mikäli liiketilaan ei heti halua sitoutua, hyvä vaihtoehto on pop-up liiketila, jonka avulla voi testata miten asiakkaat löytävät liikkeen ja onko mahdollinen liikepaikka hyvä yritykselle. Pop-up liiketilat ovat auki usein vain joitakin viikkoja ja ne ovat viime vuosina nousseet hyvin suosituiksi.

Tietenkin liiketilan valintaan vaikuttaa myös hinta. Monien kaupunkien ja maakuntien keskustoissa on saatavilla hyviltäkin paikoilta liiketilaa melko edullisesti. Voitaisiin jopa sanoa, että nyt on vuokraajan markkinat monella paikkakunnalla. Monet yrittäjät pohtivat kuitenkin, ovatko kaupunkien keskustat vielä houkuttelevia asiakkaille vai suuntaavatko asiakkaat yhä enenevässä määrin erilaisiin kauppa- ja viihdekeskuksiin. Yrittäjän ei kannata tehdä liian pitkää vuokrasopimusta liiketilasta, vaan testata ensin kuinka hyvin kauppa käy sen valitsemassa tilassa ja mikäli se osoittautuu huonoksi, vaihtaa paikkaa.